maanantai 5. lokakuuta 2015

Viikko 40: Luentoviikko

Viikolla 40 lähdin vielä kerran istumaan yliopiston luentosaleissa, mutta tällä kertaa kuitenkin "vapaaehtoisesti". Luentoviikon tehtävänä oli käydä mahdollisimman monen eri alan luennolla (mitä Joensuun kampuksella voi opiskella). Maanantaina en ehtinyt käymään kuin yhdellä luennolla, koska minulla oli Italian matkaan liittyviä selvitettäviä asioita, mutta maanantain jälkeen olin varannut päivät eri alojen luennoille. Kuten etukäteen arvelinkin niin en saanut mahdutettua kaikkia eri aloja luentokalenteriini ja jouduin tekemään pieniä muutoksia suunnitelmiin viikon aikana. Tämän vuoksi päätin käydä seuraavan viikon aikana vielä käymättä jääneiden alojen luennoilla, joita ei onneksi jäänyt paljoakaan. Tässä blogitekstissä kerron päällimmäisiä fiiliksiä luentoviikolta. Kaikista luennoista ei jäänyt jälkipolville kerrottavaa, johtuen osittain myös omasta energiatasostani.

Kemian luennon rotaatiotermilaskuesimerkki.


Koulu kasvattaa ja toimii yhdessä”


Maanantaina kävin ainoastaan yhdellä luennolla, koska minun piti selvitellä onnistuuko minun lentopallon EM-kisamatka ja meillä oli Turkan kanssa hieman graduhommia. Graduhommia tehtiin iltapäivällä, mutta Italian reissun joudun jättämään väliin: sain kolmasosan kesällä tehdyn työn palkasta myöhässä ja sen takia en saanut toimeentulotukea lokakuuksi. "Hauskana" sivuhuomiona voin todeta, että palkanmaksuviiveen takia sain lopulta vähemmän rahaa kesän aikana tehdystä työstä kuin olisin saanut sossusta tekemättä töitä. Kaiken tämän reissun peruuntumisesta johtuvan pettymyksen keskellä kävin erityispedagogiikan luennolla istumassa Jessen seurana. Edellinen luentoni oli lähes puolen vuoden takaa huhtikuun lopusta ja jostain syystä menin erittäin innokkaana luennolle. Erkkaluennolla kävimme mm. ProKoulu-hanketta läpi. Luennon suurin anti oli se, että nyt tiedän tarkemmin mitä ProKoulu-hankkeeseen kuuluu ja mitkä sen tavoitteet ovat. ProKoulu tulee sanoista "Positiivisesti Ryhmässä Oppiva"-koulu. Jos asia kiinnostaa niin tietoa löytyy netistä: http://www.prokoulu.fi


Moraali on yksi älyllisen toiminna osa-alue, jolla on omat hierarkiset kehitysvaiheet”


Tiistaina vietin aikaani Metrian luentosalissa. Psykologian luennon aiheena oli "moraalin kehitys ja mielen teoria", joten asia oli tuttua aiemmista opinnoistani. Luento oli monen eri yliopiston yhteinen videoluentokurssi, mutta tämä videoluento oli onnistunut, koska mitään teknisiä ongelmia ei esiintynyt. Psykologian lisäksi metrian luennoista tutumpaa juttua löytyi maantieteen luennolta, jonka luento käsitteli kartografiaa. Luennon sisältö oli melko yksinkertaista asiaa, vaikken ole mikään maantieteen spesialisti. Luennolla käytiin läpi mm. karttojen värimaailmaa ja luennon loppupuolella saimme pohtia erilaisten esimerkkien kautta, mitä hyvää ja mitä huonoa on esimerkkien karttaesityksissä. Psykologian ja maantieteen luennot olivat kokonaisuudessaan tyypillisiä luentoja ja luennointitapa oli hyvin perinteistä: luennoitsija puhui ja me kuuntelimme. Puheenvuoroja ei kovinkaan paljon luennoilla jaeltu. Psykologia on minua kiinnostanut aina, joten se olisi voinut olla yksi ala, jota olisin voinut lähteä opiskelemaan. Siinä mielessä olisi ollut mielenkiintoisempaa käydä maisterivaiheen luennolla.

Luentotarvikkeet: kalenteri, vihko, kahvi, mp-välineet & muumitikkari.


Urokset ovat aina kiinnostuneita siitä”


Keskiviikkoaamuna menin varkautelaisen opiskelukaverini Saaran kanssa biologian luennolle. Bilsan luento käsitteli genetiikan ja evelutiikan perusteita. Luennon aihe oli mielenkiintoinen, luennoitsija puhui jämäkästi ja sopivan värikkäästi, että mielenkiinto aiheeseen säilyi. Luennoitsijan ja luentoväen välillä oli luonnollisen lämmin vuorovaikutussuhde ja vaikka kyseessä oli aamuluento niin tunnelma oli oikein myönteinen. Kirjoittelin aukeaman verran muistiinpanoja ja opin uusiakin asioita ja termejä lajiutumiseen liittyen. Parhaiten mieleen luennolta jäi esimerkki eri lajien lisääntymisvietistä, jonka loppukaneettina todettiin, että urokset ovat aina kiinnostuneita siitä. 

Tietojenkäsittelytieteen luennolla oli käytössä vanhat kunnon kalvot.

Keskiviikkona eksyin myös tietojenkäsittelytieteen luennolle. En edes tiennyt, että tällaista alaa voi opiskella Joensuussa. Luennon alussa jaettiin monistemuodossa luentomateriaalit ja seuraavaa kertaa varten laskutehtäviä. Tämän jälkeen päästiin suoraan asiaan, kun alettiin käymään normaalijakaumaa perinteisellä luentotavalla luennoitsijajohtoisesti KALVOJEN kautta. Normaalijakaumakuvioita käytiin läpi siten, että luennoitsija näytti kalvoilla ja selitti suullisesti tehtäviä ja me kuuntelimme. Ymmärsin jonkin verran läpikäydyistä asioista, mutta alussa mentiin niin nopeasti, etten ehtinyt itse pohtimaan mistä oli kyse. Luennon toisella puoliskolla teimme esimerkkitehtäviä ja minä osasin laskea ne itsenäisesti ja ne meni vieläpä oikein! Vaikka tämä luentokokemus oli jännittävä ja sain onnistumisen kokemuksia niin onhan tämä ala kaukana omasta todellisesta mielenkiinnosta. Luennon jälkeen tutustuin kyseisen alan koulutusohjelmaan tarkemmin, että sain paremman kuvan siitä, mitä kaikkea tietojenkäsittelytieteen opiskelijat opiskelevat.

Itse laskemani esimerkkilasku.

Tietojenkäsittelytieteessä tutkitaan tiedon esittämistä, tiedonkäsittelymenetelmiä ja tietojärjestelmiä sekä tietokoneita ja niiden hyödyntämistä osana tietojärjestelmiä. Vaikka alan tekninen kehitys on hyvin nopeaa, saat koulutuksesta vahvan perustan muutosten ennakoimiseen ja ymmärtämiseen. Tietojenkäsittelytiedettä voi opiskella sekä Joensuun että Kuopion kampuksella...Tulevaisuuden työpaikkasi voi olla ohjelmisto- ja elektroniikkateollisuudessa, yrityksissä, julkishallinnossa, opetuksessa ja tutkimuksessa.” 
(Lähde: www.uef.fi)

Keskiviikkona pääsin käymään luennolla rakkaalla Educalla.

Orientaatio → määrittely → tunnistaminen → tuottaminen → lujittaminen”


Keskiviikkoiltapäivänä kävin muistelemassa omia opintojani, kun kävin istumassa Educan luentosalissa (E100) matematiikan pedagogisten perusteiden luennolla. Oli hauska huomata, että vuosien takaiset asiat olivat vieläkin yllättävän hyvin muistissa. Vaikka luennoitsija on tällä kurssilla nykyään eri kuin meillä (Lenni on vaihtunut Pasiin) niin samat asiat (ja jopa diat) ovat käytössä. Luentosalissa oli paljon tilaa, vaikka kyseisellä kurssilla on enemmän opiskelijoita kuin mitä luentosaliin mahtuisi. Kyseinen neljän tunnin rupeama ei ollutkaan perinteinen luento vaan modernimpi "suurryhmäopetus" ja ensimmäisen tunnin jälkeen alkoi osallistujia osallistava matemaattisten tehtävien keksiminen. Pienissä ryhmissä piti kehitellä desimaaliluvun käsitteen ymmärtämistä kehittäviä tunnistamis- ja tuottamistehtäviä eri muodoissa. Kun tämä toiminnallinen osuus alkoi niin luentosalista alkoi porukka vähentyä nopeaan tahtiin. Itsekään en voinut olla loppuun asti, koska olin ollut yliopistolla jo aamusta asti ja piti lähteä ulkoiluttamaan Mojitoa. 

Käsittelyssä oli desimaalilukuja ja mittaamista. 

F(J+1)-F(J)=B(J+1)(J+2)-BJ(J+1)=2B(J+1)"


Luentoviikon aikana oli monenlaisia luentokokemuksia, mutta kenties kaikista mieleenpainuvin luento oli lopulta perjantaiaamun kemian luento Suvin kanssa. Kyseisellä luennolla kävimme kvanttikemiaan liittyviä laskukaavoja ja esimerkkejä läpi. Vauhti oli melko nopeaa, ainakin minulle. Yritin keskittyä ymmärtämään edes jotain luennon aikana, mutta hyvin minimaalista oli oma luennon aikainen ymmärtämisaste. Tämä vahvisti sitä, että kemia on erittäin kaukana siitä alasta, jota haluan opiskella. Toki yksinkertaiset ja käytännölliset kemiaan liittyvät asiat/teemat kiinnostavat, mutta sitten kun mennään kauaksi arkitodellisuudesta niin minun kiinnostus kemiaa kohtaan laskee. Siitä huolimatta kemian luento oli kuitenkin hauskahko kokemus: minun ei näitä asioita tarvitse osata eikä opetella. Kun katsoin kemian luennon muistiinpanoja tätä blogikirjoitusta kirjoittaessani niin en ymmärtänyt muistiinpanoista vieläkään juuri mitään. Kemian luennon parhaimpana vastaparina viikon aikana oli yleishallinto-oikeus ja nämä luennot olivatkin sopivasti peräkkäin perjantaina. Hallinnon oikeusperiaatteet kiinnostivat huomattavasti enemmän ja kyseinen luento oli mukava, kun kävimme käytännön esimerkkien kautta läpi hallintoon ja asianomaisuuteen liittyviä asioita. Toki näistäkin asioista monet olivat etukäteen jo tuttuja, mutta jos tämän luentoviikon perusteella pitäisi valita mitä luentokurssia lähtisin suorittamaan niin ykkösenä olisi yleishallinto-oikeus ja viimeisimpänä kemia. 



Pitäisi tarjota mahdollisuus korjata toimintaa”


Yleisfiilis luentoviikosta jäi ehdottomasti positiiviseksi. Luennoille meneminen oli paljon mielekkäämpää kuin esimerkiksi omien opintojen aikana. Syynä lienee ehkä se, että nyt tein tämän täysin vapaaehtoisesti eikä minulla ollut mitään oppimistavoitteita tai -paineita. Ensimmäisen kahden yliopistovuoden aikana minulta jäi vain muutama luento väliin ja yhtä luentoa lukuunottamatta olin luennoilla alusta loppuun asti, vaikka läsnäolopakkoa niillä ei ollut. Olen kyllä tykännyt istua ammattikorkeakoulun ja yliopiston luennoilla, mutta siitäkin huolimatta nyt oli jotenkin helpompi ja mukavampi mennä luennoille. Fiilikseen vaikutti todennäköisesti myös se, etten tiennyt etukäteen mitä luento käsittelee vaan se selvisi luennon edetessä eli edessä oli aina jotain uutta. Kuten yleishallinto-oikeuden luennolla sanottiin: asianomaisille tulisi tarjota mahdollisuus korjata toimintaa. Tämän vuoksi minä täydennän omaa viikkotehtävätoimintaa ja käyn vielä loppujenkin alojen luennot kuuntelemassa viikkotehtävän loppumisenkin jälkeen. Vielä on minulla siis muutama luento yliopistossa jäljellä.

Viikon luentokalenteri (ennen muutoksia).


Viikko 41: Minimibudjettiviikko


Minulla jäi siis lentopallon EM-kisareissu Italiaan väliin palkanmaksuviiveestä johtuneen taloudellisen tappion ja rappion vuoksi. Reissun kariutumisen lisäksi minulla ei ole lokakuussa kovinkaan paljon rahaa käytettävissä (”työnteko kannattaa”...), joten minun täytyy elää melko säästeliäästi. Otan säästötalkoita helpottaakseni viikkotehtäväksi ”minimibudjettiviikon” eli yritän elää alkaneen viikon mahdollisimman pienellä rahamäärällä. Rajaan Mojito-koirani tästä suorituksesta pois eli Mojitoa varten saan käyttää rahaa niin paljon kuin tarvitsee. Tyhjensin jääkaappiani menneen viikon aikana ja sinne jäi ainoastaan tilkka mehutiivistettä, kanamunia, voita, ketsuppia, punasipulia ja rypsiöljyä. Muuten lähden viikkoon täysin ilman mitään ylimääräistä ravintoa. Virallista tavoitetta minulla ei ole, mutta yritän selvitä viikosta alle 20 eurolla. Syksy on siinä määrin huono ajankohta tälle tehtävälle, koska esimerkiksi pullojen ja tölkkien kerääminen ei ole kovinkaan tuottoisaa. Yritän keksiä muita keinoja saada hieman apua siihen, ettei minun tarvitse syödä päivittäisen yliopistoruokailun (2,40€) lisäksi pelkästään makaronia. Yksi sääntö tässä viikkotehtävässä on se, etten saa tehdä rehellistä työtä tällä viikolla. Sehän minun Italian reissunkin pilasi. "Heh".

Tässä lähtökohdat viikkoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti