sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Viikko 1: Älypuhelinviikko #lazze2015

Vuosi 2015 ja sen myötä oma uudenvuodenlupaukseni eli viikkotehtävien suorittaminen on lähtenyt käyntiin. Vuoden ensimmäiseksi viikkotehtäväksi valitsin älypuhelimen käyttöön tutustumisen. En omistanut aiemmin älypuhelinta, mutta päätin täksi vuodeksi hommata sellaisen ja mikäpä olisi ollut parempi tapa opetella sen käyttöä kuin vuoden ensimmäinen viikkotehtävä? Tarvitsen vuoden aikana oman innokkuuden lisäksi tsemppausta, jotta jaksan suorittaa viikkotehtäviä mahdollisimman hyvällä tavalla. Tänä vuonna minun uv-lupauksen suojelijana toimii opiskelukaverini Rosa, joka oli vuoden vaihtuessa neuvomassa minua ja harjoittelimme Rosan kanssa mm. selfien ottamista.  

#lazze2015 #suojelija #haasteet

Viikon aikana olen opetellut käyttämään älypuhelinta sekä testannut monia eri sovelluksia. Muutamat sovellukset olen todennut itselleni täysin tarpeettomiksi, mutta olen löytänyt jo muutamia käyttökelpoisia sovelluksia. Otin testiin sovelluksia kavereiden suositusten mukaan ja testasin niiden hyödyllisyyttä omaan käyttötarkoitukseen. Instagramin perusidea oli minulle jo etukäteen tuttu, mutta nyt pääsin itse kirjautumaan ja tutustumaan siihen. Tykästyin instagramiin, koska sen kautta on helppo jakaa kuvia ja hetkiä elämästä. Facebook on enemmän kommunikointia varten, joten instagramia voi käyttää aktiivisempaan kuvien jakamiseen. Toki viikkotehtävän hengessä lisäilin muutamia IG-kuvia myös facebookiin.

Selfietikun testausta & klassinen peiliselfie
@lazzekorhonen

WhatsApp oli kameran lisäksi oikeastaan se suurin syy, miksi älypuhelimen hommasin ja se toimii kuten odotin. Sports Tracker osoittautui itselle hyödylliseksi sovellukseksi ja aion ottaa sen aktiiviseen käyttöön. Twitter-tili minulla on jo aiemmin ollut, mutta twitteriä en ole koskaan kokenut itselleni erityisen kiehtovaksi asiaksi eikä ajatus muuttunut älypuhelimenkaan myötä. Candy Crush Sagaa olen pelannut edeten tasolle 33. Candy Crash vaikuttaa odotetun kivalta peliltä, jonka pelaamista jatkanen tulevaisuudessakin kun on tylsää. 

Muitakin sovelluksia olen ladannut ja testannut, mutta osan olen todennut jo itselleni tarpeettomaksi. Vaikka älypuhelinviikkotehtävä päättyy niin tutustuminen jatkuu tietenkin tästä eteenpäin. Hyvän alkusysäyksen olen kuitenkin viikkotehtävän kautta saanut. Tämä viikko toi heti positiivisen vireen viikkotehtävien suorittamiseen. Jos olisin ottanut älypuhelimen käyttöön normaalilla tavalla, enkä olisi siihen mitenkään erityisesti panostanut, olisi tämä neljän päivän vuoden aloitus ollut ”tylsempi”. Viikkotehtävien suorittamisen yksi tärkeä tavoite tuli heti esille, kun näinkin yksinkertaisella tavalla sain omasta arjesta hieman jännittävämpää ja mielenkiintoisempaa.

Viikkotehtävän plussat ja miinukset:
+ Hauska ja hyvä startti, älypuhelimen käytön oppiminen ja helppokäyttöisyys, toimivat sovellukset (mm. IG, CCS, ST) ja uuden oppiminen. 

Viikkotehtäväseuranta IG:ssa: #lazze2015 @lazzekorhonen


Viikko 2: Jooga- ja tonnit viikossa-viikko


Vuoden toinen viikkotehtävä lähtee huomenna käyntiin ja kyseessä on yhdistelmäviikko: jooga- ja tonnit viikossa-viikko. Olen harrastanut joogaa yhden lukion liikuntatunnin verran, mutta haluan kokeilla sitä intensiivisemmin tulevan viikon aikana. Jotta viikko ei olisi pelkästään joogailua niin lisään viikkotehtävän toiseksi suoritusosaksi ”tonni viikossa”-idean, jonka kuulin vuosi sitten liikunan sivuaineen yhteydessä. Teen viikon aikana tuhat punnerrusta, vatsalihas- ja selkälihasliikettä. Tämän viikkotehtävän tavoitteena on saada jonkinlainen käsitys joogasta harrastuksena. Eli ei muuta kuin avoimin mielin joogan maailmaan.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti